BOH, VESMÍR A EVOLÚCIA

Steven Weinberg (držiteľ Nobelovej ceny za fyziku z roku 1979), profesor fyziky a astronómie na Hyarwardskej Univerzite v Cambridgi a autor kníh (Gravitácia a kozmológia; Prvé tri minúty) a množstva odborných článkov, je jeden z mála vedcov, ktorí to ešte stále nevzdali, podobne ako aj iní ľudia a hľadá konsenzus medzi vedou a vierou. Pozor! Keď hovorím vierou, nemyslím tým náboženstvo. Nato, aby človek veril v Boha, nepotrebuje praktikovať žiadne náboženstvo. Náboženstvo je len odev, vonkajšia podoba čohosi, čo vypĺňa ľudské mysle v snahe nájsť odpoveď na zmysel života i vesmíru. Toto čosi je viera v Stvoriteľa, bez následnej konkretitácie dogmatiky. Mnohí fyzici hovoria, že vesmír nepotrebuje ku svojej existencie dôvod ani zmysel. Avšak ľudská myseľ, vedomie a viera tento dôvod hľadá a možno aj potrebuje.

Jeden môj blízky známy mi nedávno v súvislosti s určitou skutočnosťou povedal, že vzťah, aby mohol byť vzťahom a mohol fungovať, musí mať možnú budúcnosť. Nejaký vývoj, smerovanie a cieľ. Jednoducho povedané, zmysel v čase.

Preto tiež ľudia inklinujúci k viere v Boha, hľadajú takýto zmysel svojho života – jeho vývoj, smer a cieľ. Hľadajú zmysel šťastia i zmysel utrpenia, ktoré ich v ňom stretá. Život je cesta a cesta by mala niekam spieť. Ale ak Boh nie je a všetok na tomto svete vrátane sveta vzniklo náhodou, resp. ako odvíjajúci sa sled udalostí závislých na počiatočnej náhode, kedy určité kontextové elementy boli práve tak nastavené, aby tieto udalosti mohli nasledovať (vrátane života), tak nič v tomto svete potom  nemá (!) zmysel. Nič nie je dôležité, morálku sme si vymedzili v rámci svojich vlastných mantinelov, nemožno hovoriť o zlu ako o niečom čo treba trestať, lebo to predsa nemá význam.

DNA 2foto: http://www.freedigitalphotos.net

Zostúpme teraz v rozprávaní na úroveň dejov bežného života. Ak vesmír nemá zmysel, lebo ho nikto so zámerom nestvoril, nič v ňom by potom nemalo mať zmysel tiež. Prečo potom má dážď zmysel, prečo má zmysel noc aj deň! Dokonca aj taká kozmologická konštanta má opodstatnený  význam pre tento svet. Avšak množina všetkých týchto vecí dokopy, by význam mať nemala?

J. A. Wheeler (americký teoretický fyzik, jeden z neskorších spolupracovníkov A. Einsteina, tvorca takých termínov ako “čierna diera”, “kvantová pena” alebo “červia diera”) tvrdil, že podľa štandardnej interpretácie kvantovej mechaniky, nemôže mať žiadny fyzikálny systém polohu, či energiu, jednoducho akúkoľvek matematickú hodnotu, pokiaľ tieto hodnoty niekto nenameria svojim prístrojom. Podľa Wheelera je takto k fungovaniu fyzikálnych zákonov nutná prítomnosť inteligentnej bytosti, akéhosi pozorovateľa. Inak vraj kvantová mechanika nemá zmysel. Priestor tak nutne potrebuje pozorovateľa a ten ďalšieho pozorovateľa, ktorý potvrdí pozorvanie toho prvého atď. Vzniká tak paradxo akéhosi uzavretého kruhu, v ktorom je každý pozorovateľom toho druhého. Niečo ako matematický fraktál.

fraktálfoto: http://www.freedigitalphotos.net

Kozmologické teórie hovoria  o alternatíve mnohých vesmírov, kedy jeden vzniká z druhého (multiverzum), ale aj o vesmíre pulzujúcom, kedy sa tento po maximálnom roztiahnutí začne scvrkávať a pulzuje takto stále dokola, či o večne sa donekonečna rozpínajúcom v zavŕšení absolútneho chladu a tmy.

universefoto: http://www.freedigitalphotos.net

Stretla som sa s tvrdením niektorých ateistov, že vesmír nemohol stvoriť Boh, lebo kto vraj potom stvoril Boha?

Teológia má na to odpoveď, že nikto, lebo Boh je večný a nebolo ho treba stvoriť.

Tak sa pýtam celkom objektívne: Ak Boh nemôže byť podľa ateistov “niekto” večný a musel ho niekto stvoriť, ako môže byť “večný” vesmír sám odseba? To je predsa to isté. Veda sa predsa zakladá na opakovane overiteľných faktoch a jedným z nich je zákon zachovania hmoty a energie. Ani hmota, ani energia nemôže vzniknúť z ničoho, pokiaľ ju niekto nestvorí.  A teda: vesmír večný môže byť, ale Boh nie?

Na druhej stránke, vedecky možno svet vysvetliť krásne matematickými rovnicami. Boh sa nijak vysvetliť nedá a naviac, ako hovorí S. Weinberg: “Spomienka na holokaust mi sťažuje prijať akýkoľvek pokus ospravedlniť božské zámery s ľudstvom. Ak existuje Boh, ktorý má s ľudstvom nejaké zvláštne zámery, potom veľmi starosltivo zakrýva, že mu na nás záleží.”

Inými slovami, robí všetko tak, aby to vyzeralo, že neexistuje.

131foto: -AnHa-003foto – AnHa-

Veľká skupina veriacich namietne, že Boh sa prejavuje a dáva o sebe vedieť na každom kroku. Že je to Boh dokonalých prírodných zákonov, krásnych farieb a tvarov, nádherných prírodných scenérií a rozmanitých zvierat a kvetov. Ale niekto iný raz namietol: Tak potom je to aj Boh rakoviny a vrodenýc chýb!

Ako pre to celé nájsť vysvetlenie?

BOHfoto: http://www.freedigitalphotos.net

P. Johnson (novinár a historik a konzervatívny katolík!) pripúšťa, že k evolúcii došlo, a že občas je  vyvolaná prirodzeným výberom (tak ako učia darwinisti a čo je namierené proti kreacionistom) ale argumentuje tým, že nie je žiadny nezvratný dôkaz, že evolúcia nie je riadená nejakou vyššou mocou a že evolúcia, ktorá neobsahuje  žiadny zásah vyššej moci, alebo usmernenie Stvoriteľom, ktorý stojí mimo prírodu a svet, nedokáže úspešne vysvetliť pôvod druhov. Zároveň, že prirodzená teória evolúcie  a náboženstvo v pravom slova zmysle, sú spolu zlučiteľné len vtedy, ak pod Bohom chápeme prvotnú príčinu, ktorá upadla v nečinnosť potom, čo vytvorila zákony fyziky a prírody a uviedla prírodné mechanizmy do chodu.

Teda niečo na spôsob Boha deistov.

-chanah-

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s